Video Foto Istorie adusă în contemporan, încă o clădire din patrimoniul Bisericii Negre a fost restaurată

Istorie adusă în contemporan, încă o clădire din patrimoniul Bisericii Negre a fost restaurată
Istorie adusă în contemporan-încă o clădire din patrimoniul Bisericii Negre a fost restaurată
Istorie adusă în contemporan-încă o clădire din patrimoniul Bisericii Negre a fost restaurată
Istorie adusă în contemporan-încă o clădire din patrimoniul Bisericii Negre a fost restaurată
Istorie adusă în contemporan-încă o clădire din patrimoniul Bisericii Negre a fost restaurată
Istorie adusă în contemporan-încă o clădire din patrimoniul Bisericii Negre a fost restaurată
Istorie adusă în contemporan-încă o clădire din patrimoniul Bisericii Negre a fost restaurată

Biserica Neagră și clădirile care o înconjoară sunt o emblemă pentru orașul Brașov. Monumentele au o valoare istorică incomensurabilă, depășind granițele naționale. Acestea datează din secolele XIV–XIX și au început să fie restaurate și conservate prin eforturile Bisericii Evanghelice. Ultimul proiect a vizat clădirea în care este amplasată, în prezent, cafeneaua bisericii. Totul a fost restaurat cu grijă, respectându-se forma și detaliile inițiale.

 

 

Perceput ca o piață, spațiul din jurul Bisericii Negre din Brașov, este un loc public extrem de cunoscut si atractiv din punct de vedere turistic. Tot complexul este în proprietatea administrativă a Bisericii Evanghelice. Curtea Johannes Honterus, în epoca medievală era, de fapt, închisă și includea și un cimitir. De-a lungul timpului unele loturi au fost vândute iar pe altele au aparut diverse clădiri adiministrative, astfel curtea s-a deschis către oraș.

Sediului administrativ al Bisericii Negre a fost printre primele clădiri restaurate din curtea Johanes Honterus, proiectul de renovare devenit unul din punctele de referință profesională pentru arhitectura din România. De restaurarea casei de la nr. 9 s-a ocupat arhitectul Johannes Bertleff.

O poveste de succes se vrea și cea a clădirii care adăpostește cafeneaua CH9 și a cărei restaurare s-a făcut, precum spuneam, cu foarte multă atenție la detaliile istorice ale casei. Însă pentru a-i maximiza utilitatea, propunerea arhitecturală pentru acest imobil a fost una mult mai largă. Astfel, la interior i s-au adus funcționalități noi, care aduc spațiul în contemporan.

"Istoria acestei clădiri-cafenea începe în Evul Mediu: erau două căsuțe mici, modeste în care locuiau două familii și aveau între ele o curte interioară. În secolul XVIII, cele două clădiri s-au unit cu un acoperiș comun, iar o parte a clădirii a fost înălțată cu șine metalice și boltișoare între ele, respectiv casa dinspre stradă, care a rămas cu structura veche pe grinzi acoperite ulterior cu lemn și stuf tencuit" a explicat Richard Sterner, Director Managementul clădirilor de patrimoniu al Bisericii Evanghelice C.A. din România - Parohia Brașov.

Clădirea a fost extinsă la începutul secolului al XIX-lea până la Casa Rectorului, formând în final un ansamblu unitar. La amenjarea spațiului s-au utilizat multe materiale apropiate de natură. Lemnul este, în mare parte, refolosit, rezultat de la diferite clădiri demolate. Lucrările de restaurare au durat aproape trei ani și jumătate.  Una din cele mai mari provocări întâmpinate în șantier au fost cea legată de găsirea unor echipe care să înțeleagă conceptul restaurării. De asemnea, armonizarea specialiștilor atât în faza de pregătire, cât și în faza de șantier și post șantier.

"Este foarte dificil să sincronizezi și să pui în acord academicienii și meșterii", ne-a împărtășit Richard Sterner.

Parterul cafenelei este compus din două încăperi, aflate de o parte și de cealaltă a intrării. Barul are o formă modernă și este completat de o cortină metalică cu dublă funcționalitate, iar în partea stângă a fost amplasată o masă al cărui blat a fost realizat din lemn recuperat. Deasupra ei sunt patru lămpi din cupru care luminează discret încăperea fără a interveni sau schimba atmosfera interioară, nefăcând notă discordantă de la istoria imobilului. În timpul lucrărilor s-au  descoperit  și  pivnițele celor două case, spații care au fost umplute cu moloz de-a lungul vremii și care au fost readuse acum la viață prin transformarea lor în băi.

Pentru cei pasionați de istorie și arhitectură, în restaurarea imobilului au fost incluse și detalii care ilustrează prin ce transformări a trecut de-a lungul vremii clădirea.Tocmai pentru a scoate în evidență istoria bogată a casei, țigla de pe acoperiș este vizibilă din interior, construindu-se în acest scop o șarpantă nouă și dublându-se suprafața de țiglă. Podul clădirii a fost introdus în uz, iar accesul se face acum pe niște scări metalice, special construite cu ocazia reamenajării.

"Povestea casei se reflectă în design și astfel vizitatorii pot vedea de la cea mai veche grindă de lemn, diverse porțiuni de frescă, și până la cel mai nou element, barul" ne-a explicat Richard Sterner.

Intervențiile asupra clădirilor de patrimoniu au sarcina de a păstra frumusețea fragilă, dar și autenticitatea monumentelor și a obiectelor de artă, dar și să mențină cât mai mult din expresivitatea lor, rezultată din materialele naturale aparente și detalii originale. Tocmai de aceea pentru CH9 s-au folosit la restaurare doar materiale naturale si care au fost utilizate inițial la construcția cladirilor cum sunt varul simplu și cel hidraulic sau praful de cărămidă.

Intervenția s-a dorit cât mai puțin intruzivă iar introducerea elementelor constructive noi cum sunt scara din metal și lămpile din cupru, nu fac decât să evidențieze istoria bogată a clădirii, dar, în același timp,și de a nuanța transformarea casei într-un loc public.

“La nivel de design am utilizat cuprul, folosit atât pentru ascunderea elementelor de infrastructură, cât și alamă - la nivelul lămpilor, dar nu în ultimul rând și tablă de cupru, care este o meserie care încet, încet moare. S-a adus un elogiu acestor meserii care în curând vor dispărea, oamenii nu mai știu să lucreze artizanal din cupru. S-a adus un elogiu și prin decorarea lucarnelor în această clădire. “ a mai declarat, Directorul Managementul clădirilor de patrimoniu al Bisericii Evanghelice, Richard Sterner.

Ansamblul de clădiri din Curtea Johanes Honterus este siuat în partea de vest a Bisericii Negre, amplasat în cea mai veche zonă construită din Cetatea Brașovului. Lucrările de restaurare sunt dificil de realizat, nu numai din cauza faptului că meseriașii care lucrează cu tehnici vechi, similare  cu cele folosite la momentul construcțiilor, sunt din ce în ce mai rari.  În plus, legislația este neclară chiar, de cele mai multe ori, impiedică restaurarea și conservarea. Statul aproape că nu sprijină de loc aceste acțiuni. Dar cea mai mare piedică întâmpinată de cei care doresc să reabiliteze și să pună în valoare astfel de clădiri, sunt costurile materialelor și manoperei extrem de ridicate. De multe ori acestea depășesc cu mult costurile ridicării unei clădiri noi. În patrimoniul Bisericii Evanghelice sunt multe imobile a căror restaurare este mai mult decât necesară, iar eforturile pentru strângerea și alocarea de fonduri în aceasta direcție, sunt uriașe.

Soluția găsită de reprezentanții Bisericii Evanghelice din Brașov, implică o strategie de “restaurare în cascadă”, precum și  activarea succesivă a clădirilor din piață, odată renovate. Și nu doar a clădirilor, ci și a curții care înconjoară Biserica Neagră.

Un alt front pe care se lucrează, este cel al ansamblului de statui de pe fațada exterioară a Bisericii Negre.  Anual se restaurează câte două, cu fonduri care au ca sursă cofinanțări de la diferite instituții sau sponsori privați. Lucrăile de anul acesta se vor desfășura pe parcursul verii și se estimează că cele două statui vor fi gata la sfârșitul lunii august.

Multumiri: Richard Sterner 

Sursa foto: @CH9SpecialtyCoffee  

 

 

 

Comenteaza